Review paper, review article (Pregledni rad)
Josipa Silić1, Tatjana Matijaš1
1 University of Split, Faculty of Health Sciences, Split, Croatia
Corresponding author: Tatjana Matijaš, email:
DOI: https://doi.org/10.55378/rv.49.2.4
Abstract
Ultrasound is one of the most commonly used imaging modalities and a vital non-invasive diagnostic tool in modern medicine. This paper provides an overview of the education of radiologic technologists who work as sonographers in different countries and analyzes key areas of their practice, including cardiac, obstetric, and abdominal ultrasound. The role of sonographers in everyday clinical practice is examined as well as the educational guidelines necessary to acquire the competencies needed for standardized, high-quality work. In many countries, radiologic technologists with additional training assume the role of sonographers, which helps to alleviate the burden on the already strained healthcare workforce. The application of artificial intelligence (AI) is also discussed, as its use raises new ethical questions and considerations regarding competency acquisition. Based on international examples, this paper highlights the need for a legally and formally recognized educational pathway for radiologic technologists who wish to work as sonographers.
Keywords: competencies; education; radiologic technologists; sonographers; ultrasound
Abbreviations and acronyms: US (Ultrasound), CT (Computed Tomography), MRI (Magnetic Resonance Imaging), HEE (Health Education England), SCoR (Society and College of Radiographers), BMUS (British Medical Ultrasound Society), CASE (Consortium for the Accreditation of Sonographic Education), RCR (Royal College of Radiologists), FAST (Focused Abdominal Sonography for Trauma), AI (Artificial Intelligence), WIL (Work-integrated Learning)
Obrazovanje radioloških tehnologa na radnom mjestu sonografera u različitim zemljama
Sažetak
Ultrazvuk je jedna od najčešće korištenih slikovnih metoda. Jedna je od najvažnijih neinvazivnih dijagnostičkih metoda u suvremenoj medicini. U radu su analizirani temeljni pojmovi ultrazvuka, kao i uloga sonografera u svakodnevnoj kliničkoj praksi. Detaljno su opisane edukacijske smjernice potrebne za stjecanje kompetencija sonografera kako bi se osigurala standardizacija rada i zadovoljila kontrola kvalitete. U mnogim zemljama ulogu sonografera preuzimaju radiološki tehnolozi s dodatno potrebnim edukacijama te tako rasterećuju već dovoljno opterećeno zdravstveno osoblje. Ovaj rad pruža pregled obrazovanja radioloških tehnologa na radnom mjestu sonografera u različitim zemljama te se također analiziraju ključna područja njihove prakse, od kojih su najistaknutija: kardiološki ultrazvuk, ultrazvuk u opstetriciji i abdominalni ultrazvuk. Također se stavlja naglasak na primjenu umjetne inteligencije, čijom se primjenom postavljaju razna etička pitanja, kao i nova pitanja oko stjecanja kompetencija. Temeljem međunarodnih primjera, istaknuta je potreba za zakonskom i formalnom edukacijom radioloških tehnologa na radnom mjestu sonografera.
Ključne riječi: kompetencije; obrazovanje; radiološki tehnolozi; sonograferi; ultrazvuk